De Help Desk punt NL
Kennisbank
De Helpdesk > De Helpdesk > Kennisbank

Suggesties voor een eigen error pagina

Oplossing

Jaag de bezoekers die op een foutpagina terechtkomen niet weg, maar probeer ze verder te helpen.

Als een bezoeker aan je website een pagina opvraagt die niet (meer) bestaat, dan krijgt hij vaak een pagina te zien met een melding zoals de volgende:

voorbeeld van een standaard error pagina

Om te beginnen hier een voorbeeld: KLIK

Behalve dat deze melding in het Engels is – en daardoor al sommige mensen zal afschrikken – ziet hij er ook nog eens heel onvriendelijk uit. Als bezoeker denk je al gauw dat je zelf iets fout hebt gedaan, en dan hoeft helemaal niet zo te zijn. Misschien heeft de webmaster een fout gemaakt in de linkverwijzing van de ene pagina naar de andere (dat overkomt iedereen wel eens), heeft hij een pagina verwijderd zonder voor een zogenaamde redirect te zorgen, of heeft de webmaster van een andere website een fout gemaakt toen hij een link aanbracht naar een pagina van jouw site.

Ziet je bezoeker een dergelijke onpersoonlijke foutpagina, dan loop je de kans dat hij wegklikt van je site en de gezochte informatie ergens anders vandaan probeert te halen. En dat is nu niet direct de actie waar jij op zit te wachten. Elke verloren bezoeker is er ten slotte een!

Laat je een eigen error pagina zien als een bepaalde pagina niet kan worden vertoond, dan ziet je bezoeker door de layout dat hij zich in ieder geval op de goede site bevindt, al is het dan niet op de pagina die hij had verwacht. Om hem op je site vast te houden, kun je hem nog verder helpen door:

  • duidelijk te maken dat het waarschijnlijk om een vergissing gaat (een spelfout, een fout in een link, of een pagina die verwijderd is), en je excuses aanbieden

  • hem een aantal links te geven naar de meest bezochte pagina’s van je site, bijvoorbeeld je homepage, een site­map of een pagina met veelgestelde vragen

  • een zoekfunctie aan te bieden, aan de hand waarvan hij zelf gericht verder kan zoeken op je site

  • een link naar een contactformulier op te nemen, zodat hij je direct een berichtje kan sturen

Verder zou je een advertentie (misschien voor je eigen product of dienst) op deze pagina kunnen neerzetten. (Hoewel je hier wel voorzichtig mee moet zijn — ik haak zelf gauw af als er overduidelijk geprobeerd wordt geld aan me te verdienen via zo’n pagina.)

Ik heb het hierboven eigenlijk steeds over de 404 foutpagina – 404 (Not Found) is de statuscode die een webserver geeft als hij de opgevraagde pagina niet kan laten zien. (Als er geen problemen zijn, geeft de server de code 200 (OK), en laat vervolgens de opgevraagde pagina zien.)

Behalve een 404 fout, zijn er ook nog foutmeldingen voor allerlei andere situaties, bijvoorbeeld als er sprake is van een server-fout (500 – Internal Server Error), als voor toegang tot een bepaalde pagina een wachtwoord nodig is (401 – Unauthorized), of als toegang tot die pagina helemaal verboden is (403 – Forbidden). Voor elk van deze foutmeldingen zou je een eigen, specifieke fout-pagina kunnen maken. Maar omdat een 404 fout het meest voorkomt, maak je je site al een stuk ‘vriendelijker’ als je voor deze fout een speciale pagina maakt.

 
Was dit artikel bruikbaar? ja / nee
Gerelateerde artikelen Hoe je een eigen error-pagina maakt voor je website
Waarom ik geen links-pagina heb
Tips en tools voor website-beheer
Link-bestemmingen: waar leidt je link naartoe?
Hoe kan ik zelf mijn website ontwerpen?
De grote schoonmaak – een jaarlijkse onderhoudsbeurt voor je website
Hoe kun je je website controleren op foutjes?
Over afbeeldingen en html-codes
Laat je bezoekers zoeken in je website
Tijdbesparende tools voor je website
Artikel details
Artikel ID: 710
Categorie: Een eigen website maken - Beheer en onderhoud
Zoekwoorden suggesties, eigen, error, pagina, web, site, website, 404, fout, melding, niet, gevonden, voorbeeld, not, found
Datum toegevoegd: 5-Dec-2017 17:48:45
Aantal bekeken: 3303
Beoordeling (Stemmen): Artikel beoordeeld 5.0/5.0 (1004)

 
« Ga terug