Linux is oorspronkelijk ontwikkeld voor het x86-platform, IBM-compatible pc's. Linus dacht eerst dat het niet erg portable zou worden door de assemblercode (erg hardwarespecifiek) die hij gebruikte in de kernel. Het tegendeel is echter waar gebleken: het is naar vele hardwareplatformen geport. Het is o.a. ook te gebruiken op computers van Apple, Sun en Playstations.
De rest van dit hoofdstuk richt zich op IBM-compatible pc's, aangezien dat de meest voorkomende hardware is. Een aantal onderdelen, zoals de processor, geheugen of optische drives (zoals dvd-branders) zullen geen problemen opleveren. Er worden enkele aandachtspunten gegeven. Voor de meeste hardware is een device driver in de kernel nodig. De videokaart is een uitzondering: die moet X ondersteunen.
Op websites van distributies staat vaak een lijst met ondersteunde hardware. Daar staat vaak niet echt alle ondersteunde hardware op, maar wel de meest voorkomende. Staat een stuk hardware dat je hebt niet op zo'n lijst, geef het dan niet meteen op. Het is wel een makkelijke manier om een overzicht te krijgen.
Het omgekeerde is de Linux Incompatibility List op http://leenooks.com met een overzicht van hardware die helemaal niet of niet volledig onder Linux werkt. Informatie over Linux op laptops is te vinden op http://linux-laptop.net.
Elke videokaart zal in de console werken en kan sowieso met de Vesa-driver werken onder X. Zie http://wiki.x.org/wiki/Projects/Drivers voor een overzicht van hardware die echt ondersteund wordt. Hierbij is het belangrijk op welke chipset je videokaart is gebaseerd, niet welk merk of type videokaart je precies hebt. De marktleiders van videochipsets zijn NVIDIA en ATI. Beide bedrijven bieden binary drivers aan naast de beschikbare open-sourcedrivers. Zie ook de sectie over drivers voor X.
Tot de kernelreeks 2.4.x werd gebruikgemaakt van OSS, het Open Sound System. Sinds kernel 2.6.x is ALSA (Advanced Linux Sound Architecture) echter de standaard geworden. Omdat sommige software alleen met OSS overweg kan, is er nog wel OSS-emulatie voor ALSA. Zie http://www.alsa-project.org voor kaarten die door ALSA ondersteund worden.
Een mooi overzicht van wat wel en niet werkt en welke driver nodig is, is te vinden op http://www.linuxprinting.org. Wat je nodig hebt om je scanner te gebruiken is SANE (Scanner Access Now Easy). Zie http://www.sane-project.org voor een overzicht van ondersteunde scanners.
De meeste analoge tv-kaarten worden wel ondersteund. Het deel van de kernel dat dit soort kaarten ondersteunt, gebruikt een API die bekend staat als V4L of video4linux. Je kunt ook digitale tv ontvangen met je pc als je een DVB-kaart hebt (Digital Video Board). Ondersteuning voor DVB-kaarten zit in de kernels 2.6.x inbegrepen. De website van het project is http://www.linuxtv.org.
Ondersteuning voor vele camera's kan verkregen worden met de library libgphoto2. Dat werkt in user-space, zodat er geen extra kernel driver voor nodig is. Een lijst met ondersteunde camera's is te vinden op http://www.gphoto.org/proj/libgphoto2/support.php. Staat je camera niet in de lijst, dan kan het alsnog mogelijk zijn de data te benaderen door de camera als USB mass storage device te gebruiken (waarbij je de geheugenkaart net als een USB-stick benadert).
« Ga terug