Stel, je hebt een eigen website gebouwd. En die trekt aardig wat bezoekers. Maar toch ben je niet helemaal tevreden over de resultaten. Je had klanten willen werven met je website, maar de kijkers op je site worden geen kopers. Of je schrijft weblogs, maar je krijgt bijna geen reacties. Als je dit herkent, wordt het tijd eens te kijken naar de conversie van je website.
Wikipedia zegt:
“Conversie is de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.”
Voordat je aan conversie-optimalisatie kunt doen, moet je dus eerst bepalen wat het doel is van je website. Hoe vaker je dat doel haalt, hoe hoger de conversie en hoe beter je website presteert.
Het conversiepercentage van je website krijg je door het aantal keren dat je in een bepaalde periode je doel hebt behaald te delen door het aantal bezoekers in diezelfde periode. Met een statistiekprogramma als Google Analytics kun je meten hoe vaak je je doel hebt behaald en hoeveel bezoekers je hebt getrokken.
Stel, het doel van je website is ervoor te zorgen dat potentiële klanten contact met je opnemen. De afgelopen week hebben tweehonderd mensen je website bezocht, en twee van hen hebben contact met je gezocht. Het conversiepercentage is die week dan 1% geweest. Dat klinkt laag, maar dit is een heel redelijk percentage. Meestal ligt de conversie in de orde van grootte van enkele procenten.
In tegenstelling tot zoekmachine-optimalisatie is conversie-optimalisatie gericht op mensen en niet op machines. Je moet dus behoorlijk wat mensenkennis hebben om je bezoekers ertoe te brengen te doen wat jij graag wilt. Een paar tips:
Wijs de weg naar je doel: wil je – net zoals in het voorbeeld hierboven – dat je websitebezoekers contact met je opnemen, zet dan je telefoonnummer of een link naar je contactpagina op een in het oog springende plaats.
Neem drempels weg: zorg dat je bezoekers zo weinig mogelijk hoeven te klikken op weg naar jouw doel. Houd bijvoorbeeld het aantal invoervelden van een formulier zo klein mogelijk.
Wees duidelijk: laat weg wat niet nodig is en geef in heldere taal aan wat de bedoeling is van je site.
Laat bestaande klanten potentiële klanten overtuigen: zet op strategische plekken goede aanbevelingen en ervaringen van tevreden klanten neer.
Schep vertrouwen: laat zien dat je bonafide bent door bijvoorbeeld duidelijk je contactgegevens te vermelden, net zoals een kvk-nummer, een privacy-verklaring en algemene voorwaarden.
Ten slotte raad ik je aan om te testen of de veranderingen die je in je website hebt aangebracht, ook daadwerkelijk effect hebben. Een bekende techniek daarvoor is splittesten: maak twee verschillende versies van dezelfde pagina, wissel ze af, en meet welke pagina de hoogste conversie heeft.
Een iets minder high-tech-oplossing is om iemand die jouw site nog niet kent te vragen om bijvoorbeeld een bestelling te doen of een contactformulier in te vullen en er dan naast te gaan zitten met een notitieblok. Je zult er versteld van staan hoeveel onderdelen van je site onduidelijk of onhandig zijn, terwijl alles voor jou klip en klaar leek.
Omdat conversiepercentages meestal laag zijn, is het vaak goed mogelijk om jouw percentage met een paar verrassend eenvoudige ingrepen te verdubbelen. Laat je hierbij leiden door zowel je mensenkennis en fingerspitzengefühl, als door de harde cijfers. Veel succes!
« Ga terug