Als je je eigen website maakt, komt vroeg of laat het moment waarop je een domeinnaam gaat zoeken en laat vastleggen. Maar wees daar niet te snel mee – denk goed na voordat je je domeinnaam laat registreren. Dat is zo’n belangrijke keuze dat je niet over één nacht ijs moet gaan. Als ik deze site opnieuw zou maken bijvoorbeeld, dan zou ik een andere domeinnaam kiezen dan de-help-desk. Waarom?
De naam van mijn website heeft:
Te veel tekensMijn domeinnaam bestaat uit 18 karakters, inclusief twee streepjes. Dat is eigenlijk een beetje aan de lange kant. Een wat kortere naam (van 10-12 tekens) zou beter zijn geweest. Want hoe korter een naam, hoe gemakkelijker hij over het algemeen te onthouden is. Zo hoeven mensen je niet elke keer te googlen of je visitekaartje erbij te pakken om je website te vinden.
Streepjes tussen de woordenToen ik in 2004 de naam voor deze website liet vastleggen, was het nog gebruikelijk om streepjes tussen de woorden te zetten. Op die manier hielp je de zoekmachines te bepalen waar je site precies over ging. En omdat ik graag gevonden wilde worden op de zoekcombinaties ‘eigen website’ en ‘de help desk’ zette ik streepjes tussen die woorden.
Maar in de tussentijd zijn de zoekmachines veel slimmer geworden, en nu hebben ze die streepjes echt niet meer nodig. En – net zoals dat voor een lange domeinnaam geldt – is een domeinnaam met streepjes minder gemakkelijk te onthouden. Als mensen naar de naam van je website vragen, moet je er altijd bij zeggen: “met streepjes ertussen”! Dus als het kan: géén streepjes (of hooguit een enkel streepje als je naam anders onleesbaar wordt).
[Over de vraag of het überhaupt nog nodig is om het belangrijkste zoekwoord van je site in je domeinnaam op te nemen, valt te discussiëren. Uit de verschillende webpagina’s op je site kunnen de zoekmachines ook wel afleiden waar hij precies over gaat. Maar je moet natuurlijk ook aan je bezoekers blijven denken. Met je belangrijkste zoekwoord in je domeinnaam schep je naar hen toe wel direct duidelijkheid.]
Niet veel karakterEerlijk is eerlijk: mijn websitenaam is een beetje algemeen. Het zou beter zijn geweest als ik er wat meer ‘karakter’ in had kunnen leggen; daarmee had de site zich gemakkelijker kunnen ontwikkelen in de richting van een merk. Omdat mijn website al meer dan 10 jaar oud is en flink wat bekendheid geniet, zal ik nu niet gauw meer een andere domeinnaam gaan zoeken, maar als ik opnieuw zou beginnen, dan zou ik het dus zeker anders aanpakken.
[Is het in eerste instantie niet je bedoeling om geld te verdienen met je website, maar wil je hem alleen maken als hobby of voor je familie bijvoorbeeld, dan kun je natuurlijk gewoon een domeinnaam kiezen die je leuk vindt en kun je de adviezen hierboven gewoon negeren.]
Heb je een domeinnaam gevonden die niet te lang is, hooguit één streepje bevat, en iets ‘eigens’ heeft, dan kun je gaan controleren of deze nog vrij is en deze gaan registreren.
Maak een keuze:
Is de naam die je in gedachten had niet meer beschikbaar, controleer dan of deze naam misschien nog vrij is in combinatie met een andere extensie. Maar wees daar wel voorzichtig mee: voor een professionele website is een .nl-domeinnaam (of eventueel een .com-naam) het beste.
Een Nederlandse domeinnaam (dus een domeinnaam die eindigt op .nl) wordt altijd afgegeven door de SIDN (de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). Want als meerdere partijen domeinnamen zouden kunnen afgeven, dan zouden er gemakkelijk foutjes kunnen ontstaan, en zo twee mensen dezelfde domeinnaam toegewezen kunnen krijgen. Door alles door één instantie te laten regelen, wordt dat soort problemen voorkomen.
Om een domeinnaam te registreren, kun je zelf niet bij de SIDN terecht. Je moet daarvoor bij een tussenpersoon zijn, een zogenaamde registrar. In de praktijk is dat meestal een hosting provider: het bedrijf op wiens server je je bestanden opslaat. Wil je dus een domeinnaam vastleggen die eindigt op .nl, dan kom je vanzelf uit bij een Nederlandse hosting provider.
Een domeinnaam kost meestal zo tussen de € 10,00 en € 15,00 per jaar. Er bestaan wel gratis domeinnamen, maar dat zijn meestal subdomeinen: ergens middenin die naam staat een punt. Het gedeelte achter de punt is dan de domeinnaam van een bedrijf en alleen wat er vóór de punt komt te staan kun je zelf bepalen. Voor een familie- of hobby-website is dat misschien niet zo erg, maar voor een professionele website is zoiets zeker niet aan te raden.
WEL doen: Je hóeft je domeinnaam niet te laten vastleggen door hetzelfde bedrijf waar je ook je websitebestanden wilt opslaan (je hosting provider), maar het is wel het gemakkelijkste (en vaak ook het goedkoopste). Want laat je je domeinnaam vastleggen bij de één en zet je je webbestanden op de server van de ander, dan moeten er bepaalde handelingen worden verricht om ervoor te zorgen dat surfers die jouw domeinnaam intypen (dat je bij bedrijf A hebt vastgelegd) de juiste webpagina’s te zien krijgen (die bij bedrijf B op de server staan). En meestal leidt dat tot extra kosten.
« Ga terug