Veel gebruikers van een e-maildienst zullen er ongetwijfeld wel eens mee in aanraking zijn gekomen, blacklisting. Maar wat is het? Blacklisting is een vermelding van een IP-adres of server op één of meerdere zogenaamde ‘zwarte lijsten’. Deze lijsten houden bij vanaf welke IP-adressen of servers er spam is verzonden.
Zie ook: Hoe werkt blacklisting
Op zich is dit goed. Het vermindert de kans op de verspreiding van spam en zorgt ervoor dat eigenaren van servers hun uitgaande e-mail beter monitoren. Helaas kunnen de gevolgen van blacklisting soms ook ongewenst en zeer hinderlijk zijn. Het kan er namelijk ook voor zorgen dat het e-mailverkeer van legitieme verzenders plat komt te liggen. Dit wil je natuurlijk niet.
Blacklisting partijen
De partijen die in dit geval de zogenaamde ‘blacklists’ opstellen, zijn opzichzelfstaande en vaak onafhankelijke partijen die het e-mailverkeer in de gaten houden. Zij kunnen daarom zelf de voorwaarden en regels bepalen wat betreft de vermeldingen. Een goed voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om je bij deze lijsten af te melden. De meeste partijen zorgen ervoor dat IP-adressen bij onterechte of reeds opgeloste meldingen kosteloos kunnen worden afgemeld. De vermelding op de blacklist is dan meestal binnen 24 tot 48 uur verdwenen. Helaas hanteren niet alle partijen deze optie. Soms kun je je niet afmelden en kun je alleen maar wachten, totdat zij vinden dat het IP-adres weer vrijgegeven kan worden.
Als een IP-adres geblacklist wordt, dan wil dit nog niet zeggen dat het e-mailverkeer hier hinder van ondervindt. Dit gebeurt pas als de partij die de e-mail ontvangt, bij zijn filtering rekening houdt met deze vermeldingen. Op dat moment kan een bericht geweigerd worden; als het IP-adres waar het van afkomstig is op een lijst staat die zij herkennen. Het vertrouwen op deze blacklisting partijen is puur gebaseerd op het feit dat zij hun werk goed doen. Je kunt je dus afvragen of bij het filteren van de inkomende e-mail het raadplagen van deze lijsten altijd wenselijk is.
Wat kun je doen om blacklisting te voorkomen?
Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Het volledig voorkomen van blacklisting is niet mogelijk. Er is altijd een kans, hoe klein dan ook, dat een server of e-mailaccount misbruikt wordt. Als dit gebeurt, dan merk je het pas op het moment dat het al gebeurd is. Daarnaast bepalen andere partijen wanneer er te ‘veel’ (ongewenst) e-mailverkeer van een server komt. Waar ligt deze grens? Als zij onterecht blacklisten, dan kun je dit niet voorkomen.
Wat je wel kunt doen is het risico zo veel mogelijk beperken. Als een hostingprovider van veel klanten die gebruikmaken van een gedeeld platform, is het een uitdaging te noemen om dit risico zo laag mogelijk te houden. Er zijn namelijk heel veel gebruikers die van dezelfde servers gebruik maken. Als één van deze gebruikers het slachtoffer wordt van misbruik, dan kan dit gevolgen hebben voor alle gebruikers van hetzelfde platform. Om deze reden wordt zowel het inkomende verkeer als het uitgaande e-mailverkeer nauwlettend in de gaten gehouden en hebben we systemen die per platform aparte IP-adressen gebruiken en kunnen we indien nodig snel van IP-adressen wisselen. Uiteraard heeft dit pas zin als het probleem opgelost is. Daarnaast wordt er ook direct actie ondernomen op het moment dat een account spam aan het versturen is. Een goed spamfilter is hiervoor het halve werk.
Bewust omgaan met internet
Bewustwording bij mensen over wat zij het internet over sturen en hoe zij om moeten gaan met het internet is misschien nog wel het belangrijkste. Een hoop blacklisting vermeldingen komen voort uit misbruik van gehackte accounts. Accounts kunnen gehackt worden door het gebruik van simpele wachtwoorden en het net niet regelmatig wijzigen hiervan. Ook het openen van bijlagen in spammails en het achteloos klikken op linkjes, zijn de grootste oorzaken van misbruik. Als iedereen hier zorgvuldiger mee om zou gaan, dan zou het aantal vermeldingen op blacklists vermoedelijk aanzienlijk verminderen.
Een controle van ons eigen ip-adres: