Heb je je wel eens afgevraagd wat je nu echt nodig hebt om een website te maken en waar je op moet letten bij het kiezen van een hosting provider voor jouw website?
Als je een website gaat maken heb je ontzettend veel keus in pakketten en hosting providers. Gigabites aan webruimte, dataverkeer en onbeperkte aantallen mailboxen vliegen je om de oren. Maar wat heb je nou echt nodig?
De gemiddelde website met enkele tientallen pagina’s met foto’s, slideshows en andere content heeft maar een paar honderd MB aan webruimte nodig. Foto’s moeten namelijk toch geoptimaliseerd worden om snel geladen te kunnen worden in de browsers van je bezoekers. Vooral op mobiele apparaten is dat belangrijk.
Wat echt veel ruimte en ook traffic in beslag neemt, zijn video’s. Als je die op Youtube of Vimeo zet, dan zijn ze niet alleen makkelijk te delen op social media, maar dan is ook de ruimte en traffic voor jou geen probleem. Mocht je nou toch graag de volledige controle hebben over je video’s, dan kun je ze het beste uploaden naar je eigen website en dan heb je dus meer ruimte en traffic nodig.
Om te beoordelen hoeveel traffic je nodig gaat hebben kun je de gemiddelde hoeveelheid opgevraagde data per bezoeker vermenigvuldigen met het totaal aantal bezoekers per maand. Beetje lastig om te doen in de praktijk. Het beste kun je met een bescheiden pakket beginnen en upgraden als je tegen de grenzen ervan aan loopt.
De meeste hosting providers hebben een uitgebreide lijst met pakketeigenschappen. Als je bepaalde specifieke zaken nodig hebt, bekijk zo’n lijst dan goed. Als je niet weet wat iets betekent, dan heb je het meestal ook niet nodig :-)
De pakketeigenschappen zijn één kant van het verhaal en veel providers focussen daar op, maar er zijn natuurlijk nog andere zaken die zeker zo belangrijk zijn en die zich niet in een lijstje laten vangen...
Als een drukkerij een folder voor je drukt en levert, dan is het goed of niet goed, en dan heb je elkaar een tijdje niet meer nodig. Maar met je website is dat heel anders. Dat is een dynamisch ding dat altijd bereikbaar moet zijn, waar je bij moet kunnen om aan te passen, die beveiligd moet zijn en ga zo maar door. Een hosting provider is dus een partij waar je een relatie mee aangaat. Het is dan ook belangrijk dat je het goed met elkaar kunt vinden.
Sommige hosting providers, zeker als je een zakelijke klant bent, proberen je te ‘vangen’ door in de algemene voorwaarden te zetten dat de normale bedenktijd voor online aankopen niet van toepassing is. Dat kan tricky zijn, want dan zit je er minimaal voor een jaar aan vast.
Maar er zijn ook hosting providers die begrijpen dat je elkaar eerst wat beter moet leren kennen en die 30, 50 of zelfs 100 dagen niet-goed-geld-terug-garantie geven. Dat is een goede indicatie dat je een partij gevonden hebt die er zelf zeker van is dat ze je goed kunnen helpen en die zo hun best gaan doen dat je niet meer bij hen weg wilt.
Hier zijn een aantal punten om rekening mee te houden:
Service is belangrijk. Kies voor een provider die bereikbaar is en met jou meedenkt en je tools aanreikt om van je site een succes te maken. Er is niets zo vervelend als met een vraag of probleem zitten en nergens terecht kunnen. Of dat je alleen maar kunt mailen en pas een week later een reactie krijgt waarmee je met een kluitje het riet in wordt gestuurd. Een wat langere niet-tevreden-geld-terug-garantie kan hier veel verschil maken.
Kijk goed of de domeinnaam die je registreert ook op jouw naam komt te staan en niet op naam van de provider. De domeinnaam is anders niet echt van jou, wat een hoop gedoe en zelfs kosten kan opleveren als je je domeinnaam ooit zou willen verhuizen. Vooral webdesign bureaus willen nog wel eens zo te werk gaan, goed bedoeld, om je te ontzorgen, maar niet echt de beste manier.
Staar je niet blind op de prijs. Een provider kan best heel goedkoop zijn of zelfs gratis hosting bieden, maar je levert dan vaak in op onderdelen als service en betrouwbaarheid. Of je komt met heel veel andere sites op één server te staan, wat ook weer voor problemen kan zorgen. You get what you pay for is hier wel van toepassing.
Hoe staat het met de techniek? Probeer na te gaan wat de uptime is van de servers van een provider, of de servers up to date zijn en of ze meegaan met de nieuwe technieken. Bij de meeste providers zit dit wel goed.
Is er een 24/7 storingsdienst die bij problemen direct aan de slag gaat?
Wat zeggen andere klanten van een hosting provider? Er zijn review sites waar je kunt kijken hoe andere klanten de dienstverlening ervaren van een bedrijf. Voorbeelden zijn Internetten.nl en Webhosters.nl.
Zoals je ziet, er komt dus meer kijken bij het kiezen van een hosting provider dan de hoeveelheid ruimte en de prijs. Maar door bovenstaande punten in het achterhoofd te houden kan de keuze wel gemakkelijker worden.
NB: Een hosting provider die op al deze fronten goed scoort is Ambernet Hosting. de-help-desk.nl is daar al sinds het allereerste begin ondergebracht, en altijd tot mijn volle tevredenheid! Zie ook de pagina met onze ervaringen met enkele hosting providers.
« Ga terug