Een belangrijk onderdeel van het succes van je website is dat je bezoekers je vertrouwen. Ze willen graag weten wie er achter je website zit voordat ze je serieus nemen en eventueel zaken met je willen doen. Het is dus van groot belang dat ze je leren kennen.
Een van de manieren waarop je jezelf kunt presenteren, is door een foto of video van jezelf op je website te zetten. Een andere manier is door te verwijzen naar de social media sites waarop jij actief bent. Dit wordt social media marketing genoemd en daar gaat het in dit artikeltje over.
Met ‘social media’ worden díe plekken op internet bedoeld waar jij contact kunt houden met je netwerk (je familie, vrienden, studiegenoten, collega’s, klanten, enzovoort). Via die plekken (of platformen) kun je hen op de hoogte houden van zaken die je de moeite waard vindt. Zo kun je hen wijzen op bepaalde websites, maar ook op een bijzondere video of op een mooie afbeelding bijvoorbeeld. De mensen uit jouw netwerk kunnen op je inbreng reageren en op die manier kan er een interessante uitwisseling van ideeën en informatie ontstaan.
Zoals ik in de eerste alinea al schreef, willen je bezoekers vaak eerst wat meer over je aan de weet komen voordat ze besluiten zaken met je te doen. Ben je aangesloten bij een social-media-platform, dan kunnen ze de pagina bekijken die je daar hebt aangemaakt (je profielpagina), en je eventueel een vraag stellen. Afhankelijk van de indruk die je op hen maakt, zullen ze dan op een later tijdstip misschien met je in zee gaan.
Er zijn erg veel social media sites, maar in dit artikel noem ik alleen de bekendste daarvan:
Facebook Facebook is een zeer populair social-media platform, en heeft eigenlijk geen toelichting meer nodig. Het kan voor jou als website-eigenaar zeker interessant zijn om op Facebook aanwezig te zijn.
LinkedIn Wanneer je een website hebt die actief is in de business-to-business-markt, dan is LinkedIn een interessant platform. LinkedIn is gericht op bedrijven en ondernemers. Ben je aangesloten bij LinkedIn, dan heb je de mogelijkheid om berichten te versturen naar andere ondernemers en naar LinkedIn-groepen.
Twitter Twitter is een internetdienst waarbij je korte berichtjes (van maximaal 140 karakters) kan rondsturen aan de mensen uit je netwerk (je volgers). Deze kunnen jou ook een bericht (een tweet) terugsturen.
Een groot voordeel van Twitter is dat je volgers je bericht kunnen overnemen en dit op hun beurt weer kunnen laten zien aan de mensen uit hun eigen netwerk. Hierdoor kan je bericht zich als een sneeuwbal door het Twitter-netwerk verspreiden en in korte tijd enorm veel mensen bereiken.
Instagram Instagram is een netwerk waarop je foto’s en video’s kunt delen die je met je smartphone hebt gemaakt. Op die manier geef je je bedrijf een persoonlijk ‘gezicht’. Je kunt je bezoekers bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen laten nemen of een indruk geven van je dagelijkse bezigheden.
Pinterest Pinterest is een soort bookmark-platform waarmee je foto’s die je tegenkomt op het web makkelijk op één plaats bewaart door ze te ‘pinnen’ en ze per onderwerp bij elkaar te zetten. Anderen kunnen jou volgen (en andersom: jij kunt anderen volgen) en de foto’s die je hebt geplaatst becommentariëren en liken.
Als je een website hebt waarbij beeld heel belangrijk is (bijvoorbeeld een website over een vakantiebestemming), dan moet je zeker actief worden op Pinterest, zodat anderen jouw foto’s (en indirect jouw website) kunnen delen met andere geïnteresserden.
Ik geef hier een paar mogelijkheden waarop je social media kunt inzetten op je eigen website:
Zorg in ieder geval dat er op alle pagina’s van je site buttons staan waarmee je bezoekers met één muisklik je pagina’s kunnen bookmarken, doorsturen aan anderen of waarmee ze zich kunnen abonneren op een eventuele rss-feed. Er bestaan social bookmarking services waarmee je die buttons met een simpele code aan je site toevoegt.
Maak een speciale Facebook-pagina voor je website aan, en zet een Facebook-like-button op je webpagina’s.
Plaats links naar je persoonlijke profielpagina(’s) op je contactpagina en op een ‘Over mij’ pagina (als je die hebt).
Maak een link met de tekst: "Stel een vraag via Twitter" (of via een ander platform natuurlijk) en plaats die op pagina’s die daarvoor geschikt zijn.
« Ga terug