Om kort te zijn: meestal zie ik de toegevoegde waarde van een links-pagina niet in, zeker niet als het een pagina is met tientallen links erop. En als die links ook nog eens in een lange, ongestructureerde lijst staan, elk met een reclame-achtige tekst erbij, dan hoeft het al helemaal niet wat mij betreft.
Als ik denk dat mijn bezoekers gebaat zijn met een verwijzing naar een bepaalde website, dan verwijs ik er liever naar vanaf een plek waarop ik iets bespreek waarmee die website verband houdt. Ik probeer dan in de linktekst of in de zinnen eromheen tegelijk zo duidelijk mogelijk te beschrijven waar deze link heen leidt, zodat mijn bezoekers zelf kunnen beslissen of ze de link willen volgen of niet.
Een andere reden is dat een links-pagina tot verzoeken leidt van andere webmasters die graag een link van die pagina willen hebben omdat dat goed zou zijn voor hun Google-positie. Je trekt zulke verzoeken natuurlijk helemaal aan als je website goed scoort op bepaalde populaire keywords. In ruil voor een link krijg je een link terug van hun eigen links-pagina, of van een links-pagina van een andere website die ze in bezit hebben.
Het effect van zo’n linkruil is hoe langer hoe minder, omdat Google hoe langer hoe slimmer wordt in het ontdekken van de werkelijke waarde en bedoeling van een linkverwijzing. Het antwoorden op zulke verzoeken alleen al vind ik dan ook eigenlijk zonde van de tijd. De enige manier waarop een webmaster me kan proberen over te halen een link naar zijn site op te nemen, is me ervan te overtuigen dat mijn bezoekers gebaat zullen zijn met zo’n link. En dat kost wat meer tijd dan een standaardmailtje te sturen met een voorstel tot linkruil.
Ik wil trouwens niet zeggen dat ik een helder overzicht van goed gerangschikte links niet kan waarderen. Maar een links-pagina is zeker geen must voor je site, sommige sites zijn beter af zonder.
« Ga terug